ЗДО №2, ”Ялинка”, Жашків
Жашківський район, Черкаська область

«Зиму зустрічаємо» Дослідницька та пошукова діяльність взимку

 

«Зиму зустрічаємо»

 

Дослідницька та пошукова діяльність взимку

 

 

 

ДНЗ №2 «Ялинка»,

вихователь:

Черниш

Світлана Петрівна

 

2018

 

Мета: розширити та збагатити знання дітей про зимове природне явище – снігопад, завірюха, хуртовина, іній; учити вихованців спостерігати за природними явищами, милуватися ними; формувати уявлення дітей про стани води, снігу, криги; заохочувати їх досліджувати та порівнювати; створювати в групі доброзичливу, товариську атмосферу.

 

Матеріали: ілюстрації про зиму, зимові явища, стаканчики з водою, миска із снігом, фарба для зафарбовування води, збільшувальне скло.

 

Словник: наповнювати словниковий запас дітей словами-назвами зимових явищ: завірюха, снігопад, метелиця, ожеледиця, іній.

 

                 Хід заняття

 

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди.

В дружбі з дітьми усіма.

Здогадались? Я… (зима)

 

–  Яка пора року завітала до нас? (Зима)

До нас прийшла зима.

До нас завітала зима. (Відповіді дітей)

Д/г «Назви зимові слова»

 

–  Ми так чекали, коли прийде зимонька. І ось, нарешті, дочекалися – зима завітала до нам. З чого помітно її прихід?

  • Все навкруги стало білим.
  • Стало надворі холодно.
  • Все засипало білим снігом.

–  Давайте пригадаємо, скільки місяців має зима?

Зима має три місяці.

Пора року зима має три місяці.

–  Давайте пригадаємо, як вони називаються?

Грудень, січень, лютий.

Троє коней у зими

Швидко мчать перед саньми.

Шлях морозом скутий.

Дивні коні у зими:

Тих коней назвемо ми…

Грудень, січень, лютий.

                           Чому їх так називають?

Відповіді дітей.

Дорожній майстер грудень

мости будує всюди,

вкриває ріки кригою,

воює із відлигою.

Чому в грудні замерзають ріки?

Надворі холодно і сильний мороз.

Молодці, пригадали та дізналися про зимові місяці.

Давайте пограємо у дидактичну гру «Прийшла зима снігова».

Діти за допомогою дорослого будують тематичне речення з однорідними членами.

  • Взимку часто йде сніг: білий, легкий, пухнастий, холодний.
  • Сніжинки летять, кружляють, сиплються на землю, вкривають все довкола.
  • Коли мороз невеличкий, сніг іде лапатий, вологий, мокрий.
  • Із такого снігу можна зліпити сніжку, снігову бабу, фортецю.

А зараз я вам розповім про зимові явища природи, характерні для погоди взимку і розглянемо картинки.

Снігопад – таке явище, коли іде сніг. Сніг, падає.

Завірюха – невеликий вітер із снігом.

Хуртовина – сильний вітер із снігом, вітер піднімає сухий пухкий сніг із землі і переносить його з місця на місце. Хуртовину ще називають пургою, заметіллю, хурделицею, метелицею.

Сипле снігом хуртовина –

Біло-біло навсібіч…

Відлига – коли ненадовго слабне мороз і сніг та лід на сонечку починають розтавати.

Ожеледиця – сніг розтав і перетворився на воду і надворі дуже слизько.

 

Іній – пухнаста красива сніжна опушка на гілочках дерев, кущів.

За такими зимовими явищами ми з вами будемо спостерігати всю зиму.

 

А зараз ми з вами продовжимо наше заняття. Давайте пригадаємо, який колір принесла нам зима? (Білий)

Правильно. Чому все навколо побіліло з приходом зими? (Усе вкрилося снігом)

Правильно діти. Який сніг? (Білий, пухнастий, легкий, мокрий)

От зараз ми з вами і перевіримо.

 

Дослід «Сніг»

 

Вихователь під час досліду вчить дітей розрізняти і називати ознаки снігу: білий, холодний, пухкий, розсипчастий.

Кидаємо важкі предмети, які тонуть у снігу.

У приміщенні сніг перетворюється на воду, вода перетворюється на лід на морозі

Чому утворилася брудна вода? (Висновки дітей)

 

Дослід «Лід»

 

Виносимо залиті водою формочки на мороз. Що трапилось з водою? (Замерзла) Отже, під впливом низької температури вода перетворилася на лід.

Діти досліджують, який лід на дотик: він слизький, холодний, крихкий, важкий, мокрий, від нагрівання перетворюється на воду.

Можна запропонувати дітям зафарбувати воду в різні кольори і спостерігати, який буде лід. Отже, висновок, що колір льоду визначає колір води.

 

Дослід «Що тане швидше, лід чи сніг?»

 

Вихователь наповнює із дітьми одну склянку снігом, а іншу – кубиками льоду і ставить у тепле місце. Діти спостерігають, що відбувається.

Висновок: сніг розтанув швидше, ніж лід, тому що він рихлий, а лід цупкий.

 

Дослід «Сніжинка»

 

Вчитель пропонує уважно розглянути сніжинки та відповісти на запитання, добираючи різні слова, які характеризують сніжинку.

Які сніжинки? (Сріблясті, витончені, маленькі, красиві, білі, круглі, холодні, зірчасті, зимові, гарні)

Що роблять сніжинки? (Летять, кружляють, падають, сиплються, танцюють, вкривають)

Запропонувати спіймати сніжинку на долоньку. Що з нею сталося? Де вона поділася? Чому? Отже, висновок: сніг складається з води.

Кружляють і сиплються з неба сніжинки,

Біленькі, легенькі, холодні пушинки,

Пухнасті вони та красиві легкі…

 

Дидактична гра «Сніг та крига»

 

Діти на основі досліджень та за допомогою вихователя будують речення-порівняння.

  • Сніг білий, а крига прозора.
  • Сніг пухнастий, легенький, а крига тверда і важка.
  • Сніг спускається на землю нечутно, а якщо ми кинемо крижинку додолу, то почуємо, як вона впаде.
  • Сніжинки холодні і крига також холодна.
  • І сніжинки, і крижинки – це замерзла вода.
  • Сніжинки замерзають вгорі, а крига внизу на землі.
  • Якщо сніжинку розтопити, а потім заморозити, вона вже не стане сніжинкою знову, а перетвориться на крижинку, льодинку.

Молодці! Отже, сьогодні ми з вами дізналися про різні властивості води, льоду та снігу, проводили цікаві дослідження і ще на прогулянці будемо спостерігати за різними природними явищами, про які сьогодні дізналися.

Логін: *

Пароль: *