ЗДО №2, ”Ялинка”, Жашків
Жашківський район, Черкаська область

Бесіда з дослідами «Цікавинки матінки Зими»

 

Бесіда з дослідами

«Цікавинки матінки Зими»

 

(середньо-старша група)

 

 

 

Вихователь

Черниш Світлана Петрівна

 

2018 р.

 

Програмовий зміст: дати дітям чітку уяву про характерні ознаки зими; встановити взаємозв’язок між змінами, які відбуваються в неживій і живій природі з приходом зими; продовжувати розширювати знання дітей про деякі властивості води, що при замерзанні вона перетворюється на лід, при нагріванні перетворюється у воду.

Розвивати спостережливість, допитливість, зв’язне мовлення, виховувати бережливе ставлення до природи.

Словник: снігопад, хурделиця, прозорий, іній, рип-рип.

Попередня робота:

  • читання казок про зиму,
  • читання оповіданнь В. Сухомлинського «Білі полотна» (ст. 82 «Рідна природа»), «Як дзвенять сніжинки» (ст. 80 «рідна природа»), С. Могилевської «Чому сніг рипить».
  • Д/г «Зимові слова», «Що я знаю про зиму».
  • Досліди «Що легше», «Лід розтає у гарячій воді», «Посипаємо доріжки сіллю», «Колір льоду».
  • Спостереження за інеєм, снігопадом та хурделицею, розглядання сніжинок.

 

Хід прогулянки

 

 

Дорога біла стелиться

І краю їй нема.

Сніжок мете. Метелиця.

Прийшла до нас… (зима)

 

 

– Яка зараз пора року? (Зима).

Повні відповіді дітей: «Зараз надворі пора року – зима».

Так. Погляньте, як усе довкола змінилось з приходом зими: усе довкола стало білим-білим. Як ви вважаєте чому?

–  Усе вкрив сніг.

–  Правильно.

         Бачите, малята, навколо, немов у казці: дерева одяглися в білі шуби та шапки, земля вкрилася пухнастою ковдрою зі снігу. Розкажіть, де ви бачите сніг?

(На землі, стежці, гілках дерев та кущів, на даху дитсадка і т.д.)

Мабуть, гілочкам важко тримати на собі сніг. Чому?

 

Давайте спробуємо їх потрусити. Що ми помітили?

–  Гілочки дерева піднялися і їм стало легше.

–  Зимонька-зима дбайливо притрусила усе довкола.

 

 

Випав сніг, глибокий сніг,

На подвір’я наше ліг,

Сніг пухкий, неначе вата,

Скільки снігу скрізь, малята.

  

          Давайте за допомогою палиці виміряємо глибину снігу в різних точках дитсадка.

          Доторкніться легенько до снігу. Який він? Холодний, мокрий, білий, пухкий, красивий, лапатий.

          Це нам здається, що він холодний, а для  землі це справжня шуба. Сніг не пропускає від землі тепло і таким чином створює парничок для рослин і тварин. Під снігом не вимерзають трави, посіви на полях, маленькі тваринки зігріваються у своїх нірках. Скрутно їм і тяжко, коли немає снігу, тому випадання великої кількості снігу взимку для світу рослин дуже важливо.

          Давайте ми з вами перевіримо. Розгорнемо лопатками сніг. Що ви побачили? (Зелену травичку, сухі листочки, маленькі дірочки)

      Отже, ми дізнались, як сніг допомагає рослинам.

 

 

         Сьогодні є морозець. Дмухніть на сніг. Що сталось?

         Сухий сніг легко переноситься вітром. Трапляється, що без снігопаду вітер підіймає хмари сніжинок та як закрутить. Так і назвали вітер із снігом метелицею. А як ще можна сказати? (Хуртовина, віхола, завірюха, заметіль, хурделиця).

Як називають те явище, коли падає сніг? (Снігопад)

А давайте розглянемо, які сніжинки. Спіймайте сніжинку на долоньку.

 

–  Що з нею сталось?

–  Де вона поділась?

–  На що вона перетворилась?

–  Чому?

      Діти розглядають сніжинки, які падають на них, і розповідають про свої дослідження та враження. Отже, сніг складається з води.

 

Д/г «Добери слово»

 

         Діти стають  коло. Вихователь дає одному з малят паперову сніжинку і пропонує передавати її по колу, називаючи спочатку слова ознаки, а потім слова дії, що відповідають характеристиці сніжинки.

         Яка сніжинка? (біла, м’яка, холодна, зимова, зірчаста, пухнаста, кругла, візерунчасті, чудесна).

         Що робить сніжинка? (летить, падає, кружляє, танцює, рухається і т.д.)

 

  Тепер давайте ми з вами пригадаємо, як ми вносили у кімнату сніг, що з ним трапилось. (Відповіді дітей)

  Отже, можна зробити висновок, що у теплому приміщенні сніг розтає.

        

 Пригадаємо,   що трапиться з водою,  коли   її винести на мороз?   (Вода замерзне і утвориться лід).

 Який він? (слизький, твердий, мокрий, прозорий, холодний)

 

        

Вихователь пропонує дітям доторкнутися до льодяного кубика.

–  Що  з ним трапиться, коли ми його візьмемо у руки? (відповіді дітей)

А якщо ударити будь-яким предметом, то кубик може розбитися на дрібні  кристалики. Отже, можна зробити висновок, що лід твердий та слизький.

         Якщо рипить під ногами сніг, то надворі мороз. Давайте спробуємо таким чином визначити, чи є мороз. (Діти визначають)

         Отже, чим лютіший мороз, тим гучніше рипить сніг під ногами.

         А зараз давайте пограємо.

         Мовленнєва гра «Зима яка?» з метою вправляння в добиранні прикметників, синонімів, розвитку мислення і уваги.

         І на закінчення нашої прогулянки ми трішки порухаємось та пограємо у рухливу гру «Два морози».

 

Логін: *

Пароль: *